Sammanfattning av de senaste årens Larvenkörning

Berätta dina bästa larvenhistorier och upplevelser.

Sammanfattning av de senaste årens Larvenkörning

Inläggav Jens L » 31 mar 2006, 23:13

2001 Skulle den första riktiga "långresan göras. Det var min far och jag på var sin maskin, jag har en 8200 med Lenkomotor och han har en äldre variant, också med Lenkomotor. Ursprungliga planen var att starta i Brunflo och köra kraftledningsgator och skoterleder upp till Gäddede. Friskt vågat men Larvens driftsäkerhet och slitstyrka är ju globalt erkänd och uppskattad :D Då de mindre driftsäkra ägarna som skulle framföra maskinerna var i lite mer tveksamt skick (jag i alla fall) så bantades rutten lite....

Plan nummer2 var att vi tar larvarna på släp til Alavattnet tror jag det var, och kör därifrån. Sagt och gjort, upp med larvarna på ett Skogissläp som troligen rymmer minst 40st larvar :) Lastade av maskinerna och bilen med släp satte fart mot Gäddede för att tända kaminen och sätta på kaffet. Fast vi ville ju gärna tro att vi skulle hinna först fram.... (Näe det trodde vi ju egentligen inte) :)

Båda larvarna startade direkt utan att startsnöret gick av och så bar det iväg! Stötte på patrull efter en körsträcka som var lika lång som några skarvade startsnören...

Rasslade till så var man utan drivhjul och stödhjul bak, det var bara att bita ihop och ringa servicebilen. Låter ju lätt, men för den som varit i denna del av Jämtland så är det som bekant ingen vidare bra täckning med GSM :evil: .Lyckades till slut få iväg ett meddelande så servicebilen kunde vända och lasta på "skiten" som det kallades då.
Senast redigerad av Jens L 31 mar 2006, 23:17, redigerad totalt 1 gång.
*NÄR NYFIKENHETEN ÖVERTRÄFFAR FÖRSTÅNDET*

Jens Larsson
BMW M5 -01
BMW 750 V12 Dubbelturbo
Subaru Legacy -92
Starion Turbo Intercooler -86
Volvo B58/5 -67 (12m Husbuss)
Lenko Larven -82
Jens L

Inläggav Jens L » 31 mar 2006, 23:15

2002 Så gjordes en ny attack på samma sträcka. Vad jag minns så gick det faktiskt bra och man och maskin i gott samarbete avklarade strapatsen utan bestående men. Det är så jag minns det i alla fall, kan säkert ha förträngt en del missöden men fram kom vi.

2003 Skulle jag göra den stora färden från torvallatrakten upp till någon skotercross-uppvisning eller liknande. Hann inte mer än några hundra meter så gick motorn som skit, ville inte gå på fullgas alls. Bara "böpade" Den har aldrig gått riktigt bra den här motorn sen den var helt ny. Nu gick den värre än någonsin, stannade så jag vart tvungen att dra av startsnöret, riva, laga få igång skrället och komma fram till skoterparkeringen och göra en frän entré. Bad en bön att det skulle hålla och tänkte att jag måste ju stila lite då man såg ut att vara ensam Larvenåkare.

Stog på det som gick med en självsäker min och när alla hört brölet och tittar så väljer motorn att spotta ut förgasaren (10e gången), jag tappar den coola hållningen och lyckas komma åt den grymt effektiva hydraulbromsen och står på huvudet. Trodde fontanellen skulle gå upp men det är tydligen inte bara bildligt man är tjockskallig. Såg ju säkert roligt ut, men de var ju inte för att spela pajas som man åkte dit....
Senast redigerad av Jens L 31 mar 2006, 23:17, redigerad totalt 1 gång.

Jens Larsson
BMW M5 -01
BMW 750 V12 Dubbelturbo
Subaru Legacy -92
Lenko Larven -82
Jens L

Inläggav Jens L » 31 mar 2006, 23:16

2004 Blev det av diverse anledningar inget åka av alls.

2005 Skulle det bli revanch på pimpeltävlingen på långfredagen uppe i Brattli i Gäddede. Jag vill inte skriva ut den vrede och smärta jag upplevde då skiten inte ens startade på släpvagnen kvällen innan långfredagen. Sammanfattar kort; underkylt regn, mörker, ingen gnista, dåliga verktyg, inga mätinstrument. Bröt ihop på småtimmarna och med en väldigt djupt sårad själ så åkte jag släde efter en Lynx till pimpeltävlingen på långfredagen....

2006 Återstår att se, kör nästan bara påskhelgerna nu då jag har Larven uppe i Östersund hos föräldrarna som jag för övrigt alltför sällan hälsar på. Har inte tittat något mer på varför jag inte hade någon gnista, ska det bli en påskhelg på släpvagnen igen....

Jens Larsson
BMW M5 -01
BMW 750 V12 Dubbelturbo
Subaru Legacy -92
Lenko Larven -82
Jens L

Inläggav Jens L » 01 apr 2006, 15:09

En liten uppdatering bara! Tydligen har farsgubben gjort lite affärer med Nils Thoden, som jobbade på Lenko med att bl. a. sätta ihop Lenkomotorerna. Både tändspolen och vevaxelgivaren var kass. Men Nis fixade delarna så nu sitter det nya monterade på min Larven, bara att tuta och köra :D

Jens Larsson
BMW M5 -01
BMW 750 V12 Dubbelturbo
Subaru Legacy -92
Lenko Larven -82
Jens L

Inläggav Jens L » 13 apr 2007, 22:02

2006 Slutade ju i tragiskt tändstiftsgängshaveri, vilket ledde till en smärre renovering/trimning av motorn. Läs om den under Lenkomotorer.

2007 Började med att man i full snöstorm skulle renovera den nya motorn. Kallt och jävligt och inte lätt att hålla reda på verktyg och delar i denna yra:
Bild
Och jodå, Lynxen startade stabilt och säkert (skitgrejer) :)

Fick ditt motorn och drog i en dutt startgas då förgasaren var tom på bensin och det är ju jobbigt att stå och dra tills den pumpat upp soppa. Den startade på första rycket och gick stabilt på en gång :shock: Detta måste ju vara för roligt för att vara sant! -och det var det ju....

Mattjäv-ln hade krymt någonting så fruktansvärt att inte ens detta hjälpte:
Bild

Observera att en mutter är borttagen. Var det nog så här då? Icke! körkåt som man var så måste man ju ut en sväng än då, lät ju illa men bära eller brista. Lät lite väl illa efter ett tag så jag kollade under vad som hänt:
Bild

Glidskenan hade gått in i drivkuggen bak och slipat ner dom, kul... Detta på grund av att jag ställt midjan så att maskinen var så kort som möjligt, trots det så var mattan sjukt spänd.

Men, skam den som ger sej, ut i stormen med skruvdragare och loss med framaxeln:
Bild

Några borrhål och svordomar senare så satt framaxeln plötsligt 30mm längre bak och det "onödiga" utsticket på glidskenorna var bortkapade.
Bild

Körde en repa och den gick som ett skållat troll i all nysnö! Det som är kvar att göra är lite experiment med tändstift och förgasarbestyckning, hann inte med detta då helgen plötsligt var slut.

Fantastiskt nog så har jag lämnat Larven i fungerande skick till nästa säsong, -sjukt! Hoppas jag får tid och plats att skruva i 4-taktsmotorn snart! Skruva sönder saker som funkar är ju alltid kul :)

Jens Larsson
BMW M5 -01
BMW 750 V12 Dubbelturbo
Subaru Legacy -92
Lenko Larven -82
Jens L

Återgå till Berättelser & kåserier