Larvenproblem

Larvenproblem

Inläggav Starlite » 05 dec 2010, 18:46

Jag försöker få igång farsans larven men den vill inte gå bra, den surar ner sej och går väldigt ojämt på tomgång.
Jag har bytt membran och tvättat förgasaren så det är gjort. (Jag satte membranen rätt)
Men jag ändrade även lite på bygeln som nålventilen sitter på då jag bytte nål.

Så vad kan felet vara ?
Starlite

Re: Larvenproblem

Inläggav Starlite » 05 dec 2010, 22:18

En till sak, jag bytte röret som sitter mellan motorn och ljuddämparen men den verkar vara för liten då den snurrar runt där när motorn är i gång, var kan jag hitta ett rör som passar bättre?
Starlite

Inläggav Backenligan » 06 dec 2010, 13:33

Kan det inte vara så enkelt att du bara behöver justera bränsle blandningen med munstyckena?

Det finns 2 munstycken ett för högvarv och ett för lågvarv, testa att minska på lågvarvsmunstycket,
dvs skruva in det lite...
Backenligan
Site Admin

Inläggav Starlite » 06 dec 2010, 17:56

Näpp det går inte då det är en hl gasare, ena är ju pluggad så jag kan bara ändra på luftblandningen tror jag det är.
Starlite

Inläggav Backenligan » 07 dec 2010, 13:14

Det stämmer att högvarvsmunstycket är pluggat, det kommer jag ihåg nu..

Men lågvarvsmunstycket går att justera. Från larven instruktionsboken: Bränsle-luftblandningen för tomgång justeras med munstycket, vrid försikitgt munstycket i botten, öppna sedan ett halvt till tre kvarts varv.

Så det är bara att justera tills den går jämt...

Instruktionsboken finns för övrigt i bildgalleriet...
Backenligan
Site Admin

Inläggav Starlite » 02 jan 2011, 16:36

Har rengjort förgasaren igen och monterat rätt membranen, som jag inte gjorde sist, (är skillnad på hr och hl)
Men jag får ändå inte igång den, jag drar och drar och den velar en gång, sen får jag dra som en tok igen tills den velar en gång till.
Så vad fan är felet mån tro ? jag börjar ju bli tokig på den där valmet motorn, skulle ha varit en sachs :lol:

En till sak, när jag drar så vill den dra tillbaka startsnöre med handtag i magnapullen, den har gått sönder redan en gång på det sättet. varför gör den det?
Starlite

Inläggav Backenligan » 06 jan 2011, 23:22

Har du gnista? ,Kondensatorn trasig..?
Monterat membranen rätt, kollat alla nålar och ventiler i förgasaren?
Monterat plastdistansen rätt? Är ett litet vacumhål i den som måste stämma mot förgasaren...
Startgas?

Både Valmet och Husquarna motorn har en tendens att slå bakåt när man drar igång, vet inte riktigt varför, baktänder?
Testa att använda "pysventilen" (sitter ovanför avgasporten) när du startar så kanske du slipper bakslagen..
Backenligan
Site Admin

Inläggav Starlite » 18 jan 2011, 18:34

Jag har gnista och jag har sattit allt rätt, men nu.

Efter att jag dragit och efter 2 avslitna handtag (Pga backslag) så gick den igång på startgas, jag hade kopplat ut bränsleslangen.
Nu när jag hade igång den( sprutar startgas i förgaseriet) och kopplar i bränsleslangen så dör den och vill inte gå igång.
Nej det är inte gammal bensin. så vad kan det vara ?
Starlite

Inläggav Backenligan » 18 jan 2011, 23:18

Ja du. har du kollat "vacumhålet"??
Skit i Bränsle slangen? Tätt filter?
Har du slangen monterad hela tiden? Verkar som att du har den urkoplad först och sedan sätter dit den efter startgas?? Slangen bör vara monterad hela tiden.

Du kan testa att ta en gammal PET flaska och göra att litet hål i korken och sätta en bränsleslang i den och fylla den med lite bensin och sedan koppla till förgasaren. Då kan du hålla flaskan högt och även tvångstrycka in bensin i förgasaren. Går den inte då är det något munnstycke eller nål som är fel/tätt.
Om den går är det stopp i bränsleslangen eller vacum eller membran felmonterade....

Jag blir lite fundersam eftersom du i 1a inlägget säger att den går men går dåligt, sedan byter du membran och då startar den inte? Säker att du har rätt membran? Även att du böjt på någon bygel?? Kan ju vara det som felar....

Bifogar en sprängskiss på förgasaren så får du kolla igen
(du kanske har denna redan jag vet inte vad som följer med satserna nuförtiden)

tillotson.jpg
tillotson.jpg (72.41 KiB) Visad 65384 gånger
Backenligan
Site Admin

Inläggav Starlite » 21 jan 2011, 19:10

Japp först gick den ju igång men jag fick ju dra länge för att den skulle gå igång.
Men bytte ju allt i förgasaren och då fungerade den inte, den flödar över.
vacum hålet har jag kollat och membranen är rätt.
Jag hade inte i slangen då det skulle vara omöjligt att få igång den då den får för mycket bränsle.
Och bygeln har jag böjt till så att den står rätt (den som trycker på membranet,sitter en fjäder under den, nålventilen är också där) om du vet vilken jag menar.

Det där men flaska har jag inte provat för vad ska det göra för skillnad? det är nya slangar och filter i den.
Men jag ska ta isär den i helg för att gå igenom den igen och byta nålventil, nu har jag den som har Bygeln med gaffel, ska montera den utan gaffel och se om det blir skillnad.
Sprängskiss har jag i larven motorboken.
Starlite

Inläggav Backenligan » 22 jan 2011, 18:44

Okej den får för mycket soppa, jag trode den fick för lite eller ingenting...
Då är det ingen mening att testa det med flaskan...

Om den flödar över måste det ju vara något munstycke eller ventil som är fel...

Är så mycket som är olika i dessa förgasare så jag kommer inte ihåg hur det ska vara.
Jag har en sno-tric med 300cc Sachs med lika förgasare, den gick inte igång, då tog jag en nålventil med en bygel från en Larvenförgasare och sedan dess har den gått. Den förgasaren hade ingen bygel innan...

Jag har slut på ideer just nu..

Hoppas du får igång den och berätta gärna vad som var fel när den går igen :)
Backenligan
Site Admin

Inläggav Starlite » 31 jan 2011, 18:53

Nu har jag varit och skruvat i den igen, bytte stift i hopp om att det skulle vara där felet sitter men inte.
Jag hade lös gasaren och bände lite på bygeln så att den ska pumpa mindre bensin men det gjorde ingen skillnad.

Jag får igång den nu när jag tar lös bensinslangen och drar den torr. men den dör när jag pluggar tilbaka slangen.
Håller jag gas så går den lite längre men man hör att den går för fett för att sen slockna.
Lågfarten (den enda skruven man kan ställa) har jag provat skruva i men det gör det samma om jag har den helt stängd eller öppen, den går lika dant ändå.

Så nu är jag less och funderar på att montera mikuni gasare istället.

Jo jag har till och med bytt nålventilen igen men samma sak.
Starlite

Inläggav Starlite » 03 feb 2011, 20:13

Ja nu äntligen så går den.
Vad var felet då? ja inte vet jag för jag köpte en ny förgasare från mickes cykel å motor :lol:

Men kollade nu lite på den gamla förgasaren och den verkar läcka igenom när jag blåser igenom var bränsleslangen ska sitta, så då borde ju Nålen vara otät (Splitt ny nål ) eller så är det membranet, och det är ju också nytt.
Men nu går den ojämt så får försöka ställa in den.
Starlite

Inläggav Backenligan » 03 feb 2011, 22:48

Vad bra! :)

Kan kanske vara aluminiumhuset som är sprucket runt nålen också..
Backenligan
Site Admin

Inläggav Starlite » 07 feb 2011, 18:56

Jo det kan ju vara det också, får kolla bättre sen nån gång :)
Men nu kom jag på en till fråga, hur gör jag när jag byter mellan röret i avgassystemet?
Den gamla läckte så jag satte dit en ny men den läcker ju ännu mera. är det nå special det ska sitta där?

Jo nu när jag bytte så fick jag ta lös flänsen från cylindern och 2st skruvar från avgasburken och då bända bort den på nå sätt.
Starlite

Nästa

Återgå till Mek-övrigt