Motorbyte Larven. 250cc

Motorbyte Larven. 250cc

Inläggav Backenligan » 11 sep 2010, 16:55

Tänkte lägga upp lite bilder på ett Larvenprojekt jag gjorde tillsamans med en kompis för några år sedan..

Det är en larven 7500 som får en lite nyare och större motor, nämligen en Yamaha 250 cc.

Eftersom Larvenmotorn är vriden 180 grader jämfört med en vanlig skotermotor hamnar förgasaren bakåt och avgassystemet
framåt i detta byggge, är inte helt optimalt men jag vet inte om man kan vända cylindern på yamahamotorn?

Jag får inte motorn att gå riktigt bra, den har en tendens att strypa sig vid gaspådrag. Går bra de första minuterna men sen vill
den inte, kanske blir motorn för varm..?

Bild
Larven 7500 framända

Bild
Bakändan får sig en förstärkning samt yamahans drivhus monteras på "fel" sida.
Skippar helt enkelt Larvens sekundäraxel med variator och använder Yamahans dito.

Bild

Bild
Boggien renoveras och byggs om en aning, förhoppningsvis till det bättre.

Bild
Lättningsborrning :)

Bild
Drivaxeln är även den från Yamahan, drivkuggens centrum har svaravts ut och dockats ihop med Larvenkuggens.

Bild
Lagerhållare mm.

Bild
Avgassystemet moddas och svetsas ihop.

Bild
Börjar likna något. Men förgasaren hamnar i ett dåligt läge...

Bild
Monterat och färdigt för test.

Bild
Hela maskinen.

Bild
Första testet i snön. Går hyffsat bra.

Bild
En kåpa har också knåpats ihop av glasfiber. Samt att stänklapp och högstyre är monterat. Monstret är färdigt..
Backenligan
Site Admin

Inläggav Jens L » 23 okt 2010, 06:46

Jag saknar en provkörningsrapport!
*NÄR NYFIKENHETEN ÖVERTRÄFFAR FÖRSTÅNDET*

Jens Larsson
BMW M5 -01
BMW 750 V12 Dubbelturbo
Subaru Legacy -92
Starion Turbo Intercooler -86
Volvo B58/5 -67 (12m Husbuss)
Lenko Larven -82
Jens L

Re: Motorbyte Larven. 250cc

Inläggav Backenligan » 22 jan 2011, 19:27

Då jag inte har kört detta monster på kanske 2 år och det var snart 5 år sedan första provturen har jag lite vagt minne äv hur den gick... Men jag försöker mig på en Provkörningsrapport ändå...

Den gick riktigt bra de första 50 -100 metrarna, skottar en massa snö framför sig :), sedan bluddrar den bara och tappar i varv.
Jag kan då släppa av gasen helt och sedan börja om ett tag men sen är det samma fel igen.
Misstänkte att den blev för varm eller inte fick luft och laborerade lite med det.
Har för mig att den tycktes gå bättre utan kåpan samt även med choken utdragen lite.

Jag fick senare bygga en ny insugsadaper då den förra i aluminium slagit emot avgassystemet och gått sönder.
Gjorde en ny, rak (den gamla var lite vinklad), i stål.
Efter det har jag bara provkört korta svängar och den gick inte bättre då.

Jag har en ganska lång bränsleslang med en primer pump och även en "pump blåsa" då det annars är omöjligt att starta den. Förgasaren är en yamaha/kines historia med membran.
Kan slangen vara för lång? Gör primern att det blir fel?
Eller är det membranen som bör bytas, alternativt hela förgasaren?
Sätta dit en elpump på slangen?
Kan man ha 2 pumpar på vevhusnippeln? dvs både membranförgasaren och en "mikuni" bränslepump?

Då maskinen står i Östersund och jag bor i Luleå blir det inte mycket kört eller mekat.

Den korta tid jag är hemma, i Östersund, passar jag på att köra med en "vanlig" Larven istället för att meka.
Man måste ju passa på att köra av sig när man kan.

Tänkte ta med en Larven upp till Luleå, efter julledigheten, men då var cylinderfotspackningen slut så den läckte bränsle.
Hade ej motivation eller tid att riva motorn och byta den under julhelgen så jag blev utan Larven denna vinter med...

Om det är någon i närheten av Luleå med en extra Larven som behöver en färdkompis så är det bara att höra av sig! :)
Backenligan
Site Admin

Återgå till Mek-övrigt