Drivband

Drivband

Inläggav Peddjy » 13 mar 2009, 17:02

Funderade lite på om det är någon som har gjort någon egen matta eller dyl. till sin Larven? Av gummi eller liknande?
När polaren köpte sin Larv så satt det på en hård plastmatta med järngräv, fungerar hur bra som helst. Funderar på om det är något slags hemmabygge. Skulle gärna vilja ha en sån själv!
Peddjy

Inläggav Backenligan » 17 mar 2009, 23:57

Hård plastmatta med järngräv? vad är "järngräv" för någe?? :P,

Låter som en vanlig Larvenmatta för mig.
En Larven-matta består av 3 st glasfiberarmerade balataremmar sammanfogade med bandlister av järn. De är formade som ett U och poppnitade i balataremmarna.
Så det du sett på din kompis Larv är förmodligen en helt vanlig matta.
Återkom gärna med bättre beskrivning om jag har fel. :P
Backenligan
Site Admin

Inläggav Peddjy » 18 mar 2009, 23:18

Jamen, listerna som går tvärsöver då ;) (järngräv kallar jag det!)

En vanlig larvenmatta har jag på min Larven, en röd, värdelös matta som man måste justera hela tiden!

Men han har en svart matta utav plast som man ej behöver justera! Och som dessutom verkar okrossbar.. typ!
Peddjy

Inläggav Backenligan » 19 mar 2009, 00:15

Är Larven orginalmatta på nyare modellerna. Samma princip fast lite mer plastig ja. Vissa mattor ändrar längd andra inte.
Även de nyare mattorna som du beskriver på din kompis larv kan krympa och töjas. Testa ställ din kompis Larv på ett betonggolv med golvvärme en dag så ska du se att du får justera.
Obs ironi! gör det inte om du inte vill ha kortare matta :P
Backenligan
Site Admin

Inläggav Peddjy » 19 mar 2009, 08:20

Aha, men jag tycker den ser riktigt bra ut ialf. Kanske man ska försöka få tag i en sån nu då.

Har klurat lite på att göra en själv, skära ut lite lister och bocka dom är väl inga problem, men materialet till mattan är nog värre.. Vet inte riktigt vart man ska vända sig!
Peddjy

Inläggav Jens L » 23 okt 2010, 06:52

Jag börjar misströsta på just det här. min har låga mil och är från -82. Använd lite och sällan, men nu räcker inte mattjusteringen till.

Mattan krymper som blött papper.! Vad ska man göra, min ligger inbakad i pressning och vattenbad nu.
*NÄR NYFIKENHETEN ÖVERTRÄFFAR FÖRSTÅNDET*

Jens Larsson
BMW M5 -01
BMW 750 V12 Dubbelturbo
Subaru Legacy -92
Starion Turbo Intercooler -86
Volvo B58/5 -67 (12m Husbuss)
Lenko Larven -82
Jens L

Inläggav Backenligan » 25 okt 2010, 19:46

Vattenbad, vattenbad och mera vattenbad.. Snurra på mattan då och då också... Har man bråttom kan man ta ljummet vatten..
Sommarförvaring -> blötmyr... :P
Fuktigt jordgolv funkar också..
Betonggolv och golvvärme är döden för dessa mattor!
Backenligan
Site Admin

Inläggav Jens L » 06 nov 2010, 02:47

Hur pass mycket, om något tar lager skada av vattenbadet? Nu är ju inte vattennivån så hög att lagren ligger i vattnet, men luftfuktigheten lär ju bli lite utöver det vanliga. Någon som fått problem efter liknande manövrer?

Jens Larsson
BMW M5 -01
BMW 750 V12 Dubbelturbo
Subaru Legacy -92
Lenko Larven -82
Jens L

Inläggav Backenligan » 06 nov 2010, 20:06

Ja man får nog prova sig fram helt enkelt.. Man bör väll ha minst 5-7 cm mellan fram och bakchassi vid justeringen, sedan får man kontrollera att inte kuggen kan ta i boggieskidorna längst bak. Är väll sunt förnuft som gäller egentligen... Men att ha den ståendes i vatten flera månader känns ju dumt...
Men de brukar ju töja sig ganska snabbt och sen får du se till att inte parkera den på torra golv helt enkelt så bör det gå bra.

Lagrena är ju kapslade och "bör" vara täta men det är ju aldrig bra om de ligger i vatten så att palla upp alldeles under dem kan vara smart.
Att de skulle ta skada av luftfuktigheten tror jag inte är någon fara.
Backenligan
Site Admin

Inläggav Jens L » 07 nov 2010, 08:11

Backenligan skrev:Ja man får nog prova sig fram helt enkelt.. Man bör väll ha minst 5-7 cm mellan fram och bakchassi vid justeringen, sedan får man kontrollera att inte kuggen kan ta i boggieskidorna längst bak. Är väll sunt förnuft som gäller egentligen... Men att ha den ståendes i vatten flera månader känns ju dumt...
Men de brukar ju töja sig ganska snabbt och sen får du se till att inte parkera den på torra golv helt enkelt så bör det gå bra.

Lagrena är ju kapslade och "bör" vara täta men det är ju aldrig bra om de ligger i vatten så att palla upp alldeles under dem kan vara smart.
Att de skulle ta skada av luftfuktigheten tror jag inte är någon fara.

Jag tackar för ett inlägg från en luttrad Larvenägare :)

"Sunt förnuft" Där föll ju på en gång. Jag har ju gjort i princip alla fel som finns (trots bättre vetande) och jag söker ständigt nya sätt göra livet med Larven så tragiskt som möjligt, så att jag bara ger upp hela konceptet. Om jag gav upp nu skulle jag få några tior i materialåtervinningen. Dom tiorna skulle man kunna göra något vettigare av kanske.

Men det ser inte ut att hända på grund av min tvivelaktiga förmåga att dra korrekta beslut baserade på den erfarenhet och information som tillhandahålles.

Jag kan illustrera hur det blir när skidan går in i bakre kuggen, som du nämner Backenligan, några år gammal bild men hela historien finns här på forumet under "Berättelser och kåserier"
Bild

Jag fick borra om fästpunkterna för framaxeln efter denna fadäs, givetvis i snöstorm i förnedrande avgaser från en Lynx.

Problemet med torkan på mattan är att jag kan inte annat än att ställa den på torr betong under "lågsäsong". Ingen golvvärme iofs, men torrt och varmt... :cry:

Jens Larsson
BMW M5 -01
BMW 750 V12 Dubbelturbo
Subaru Legacy -92
Lenko Larven -82
Jens L

Re: Drivband

Inläggav Backenligan » 06 dec 2010, 13:41

Ja så kan det ju gå, och det är vad man helst vill slippa... :)

Du kan ju bygga en sarg av tex 2"4" runt din Larven och lägga en pressening däri och vips har du ett vattenbad åt din Larven där i garaget. Sedan får du vattna lite då och då för att hålla fuktigt, tänk på att snurra runt mattan nån gång ibland så den får bli blöt på "båda sidor"
Men tänk på lagrena som beskrivet tidigare..
Backenligan
Site Admin

Återgå till Mek-övrigt