En kollega till mej gjorde en "bakvagn" till en ruskigt tidig Larven med en 2-cylindrig rotaxmotor som satt på längden. En lämplig vinkelväxel konstruerades också och motorn monterades. Tyvär så tappade han "gnistan"

Min åsikt från första dagen jag ägde en Larven är ju att motorn tyvär är en tragisk sak i dagens mått mätt. Inte ens för 20 år sen kan den ha varit något märkvärdigt alls. Vet att kvaliteten på Lenkomotorn vad det gäller mått-toleranser och vikt-precsision har varit lite tveksam.
Jag tänkte direkt att en snäppet modernare motor skulle göra underverk för körbarheten. Jag upplever ofta när man ligger och kör i terräng som inte är så svår att toppfarten inte räcker till. Även när man kör i måttlig fart så vill jag ha mer kräm för att kunna styra mera med gasen.
Någon som har en kul motor över? Jag vill helst stoppa i en fyrtaktare, blir lite krångel med att få oljetillföseln att funka när man lägger ner maskinen i extrema vinklar, men det går att lösa. Bara en gammal rotax eller dylikt skulle ju göra underverk, 1 eller 2-cylindrig. Finns ju trots allt skapligt med plats.
Ventilera era tankar och ideér om alternativa motorer!