Roliga motoralternaiv

Roliga motoralternaiv

Inläggav Jens L » 01 apr 2006, 01:04

Har någon i den fantastiskt stora skaran av forumanvändare provat på något roligare aternativ än Valmet/Lenko som drivkälla?

En kollega till mej gjorde en "bakvagn" till en ruskigt tidig Larven med en 2-cylindrig rotaxmotor som satt på längden. En lämplig vinkelväxel konstruerades också och motorn monterades. Tyvär så tappade han "gnistan" :) och motorn såldes. Detta innan provstart över huvudtaget vart gjord tyvär.

Min åsikt från första dagen jag ägde en Larven är ju att motorn tyvär är en tragisk sak i dagens mått mätt. Inte ens för 20 år sen kan den ha varit något märkvärdigt alls. Vet att kvaliteten på Lenkomotorn vad det gäller mått-toleranser och vikt-precsision har varit lite tveksam.

Jag tänkte direkt att en snäppet modernare motor skulle göra underverk för körbarheten. Jag upplever ofta när man ligger och kör i terräng som inte är så svår att toppfarten inte räcker till. Även när man kör i måttlig fart så vill jag ha mer kräm för att kunna styra mera med gasen.

Någon som har en kul motor över? Jag vill helst stoppa i en fyrtaktare, blir lite krångel med att få oljetillföseln att funka när man lägger ner maskinen i extrema vinklar, men det går att lösa. Bara en gammal rotax eller dylikt skulle ju göra underverk, 1 eller 2-cylindrig. Finns ju trots allt skapligt med plats.

Ventilera era tankar och ideér om alternativa motorer!
*NÄR NYFIKENHETEN ÖVERTRÄFFAR FÖRSTÅNDET*

Jens Larsson
BMW M5 -01
BMW 750 V12 Dubbelturbo
Subaru Legacy -92
Starion Turbo Intercooler -86
Volvo B58/5 -67 (12m Husbuss)
Lenko Larven -82
Jens L

Inläggav Backenligan » 23 apr 2006, 11:23

Har precis byggt klart en Larven med 250 cc motor... Tyvär är snön en bristvara här i Backen så några riktiga tester i lössnö har det inte blivit...
Under den provtur som gjordes gick den bra iallafall.. accade bra och gick fort! Den blir väldigt lätt i framändan så det är lätt att svänga... Förhoppningsvis blir det någon mer provtur med mera snö till helgen...

Det du säger om mycket plats håller jag inte med om då halva variatorn hamnar utanför på min Larv... och sätta på längden med vinkelväxel blir nog svårt att hitta en lämplig vinkelväxel som håller för belastningarna..?
Men allt går att lösa...

//Erik
Senast redigerad av Backenligan 24 maj 2006, 23:19, redigerad totalt 1 gång.
Backenligan
Site Admin

Inläggav Jens L » 13 maj 2006, 18:26

700cc 4-taktare 2 cylindrig boxer låter väl som en lagom motor!

Inte?

Så blir det i alla fall :D

Vad kan gå fel?

Jens Larsson
BMW M5 -01
BMW 750 V12 Dubbelturbo
Subaru Legacy -92
Lenko Larven -82
Jens L

Inläggav Backenligan » 24 maj 2006, 23:09

Allt kan gå fel när det gäller Larven.... :P
Ne men hur får du plats med motorn? Tror 700cc blir lite för mkt på en Larv...
Vilker bakchassie tänker du använda? Man måste nog förstärka bakdelen för jag tror inte aluminiumet håller för belastningarna som blir.
Hur gör du med variatorer och drivning osv? Fick göra om ganska mkt på den jag byggde. Bakaxeln var ett stort problem. Fick göra "egna" modifierade drivkuggar och stödhjul.
Hur går det med oljan i fyrtaktaren då?
Hamnar förgasaren och avgaserna på rätt sida?
Blir den inte för tung bak? Tänkte om bakändan sjunker ner i snön...
Jaja.. många pessimistiska tankar från Backen.. Men fundera lite mer innan du sätter igång.. Låt mig höra hur det blir...
//Erik
Backenligan
Site Admin

Inläggav Jens L » 28 maj 2006, 23:55

Det är ju alltid bra med en viss pessimism/kritisism!

Har inte startat bygget än utan bara skaffat delarna, ser inget som helst problem med den rent fysiska storleken på boxer 2-an. Effektmässigt kan man ju aldrig ha för mycket :D

Förstärkning i bakchassiet kommer det att bli så klart. Primärvariatorn blir en Power block. Sekundär återstår att se...

Oljan kommer att funka bra då den här motorn har bra oljesystem som tål lutningar och G-krafter.

Vad menar du med "Hamnar förgasaren och avgaserna på rätt sida?" Rätt sida för vadå?

Tyngden blir intressant, den är inte tung 4-taktaren, men givetvis betydligt tyngre än Lenkomotorn. Totalvikten kan nog leva med de få extra kilona men tyngdpunkten flyttas ju drastiskt bakåt, vilket givetvis inte är så bra.

Jag kommer att redovisa bygget med bilder och kommentarer. Bygget tar knappast fart före hösten då jag har ett ännu vansinnigare projekt som tar lite tid. Många påstår att det är onödigt att dubbelturbokonvertera en V12a , men jag håller inte med :D :
http://forum.lazzat.se/showthread.php?t=25943

Jens Larsson
BMW M5 -01
BMW 750 V12 Dubbelturbo
Subaru Legacy -92
Lenko Larven -82
Jens L

Inläggav Backenligan » 21 jun 2006, 23:10

Jo ibland kan det bli för mkt effekt.....

Låter bra med oljan...

På min hamande förgasaren bakåt och "avgas-utloppet" framåt mot limpan... bra sätesvärme iofs. :D men krångligt med avgasrör...

Inte bara motorn som väger, även förstärkningsmaterial är tungt.. Stål...

Väntar med spänning på resultat av dubbelturbon... Du får ta med den och Larven upp till Backen i vinter så jag får se! :P
Backenligan
Site Admin

Inläggav Jens L » 26 jul 2006, 23:36

Har börjat måtta med nya motorn, blir perfekt :D Axeln med sekundärvariatorn får flyttas bakåt och förlängas/nytillverkas. Lite bilder på monstret:
Bild
Bild
Bild
Bild

Om det blir tungt? JA!
Är jag en idiot som provar ändå? JA!

Jens Larsson
BMW M5 -01
BMW 750 V12 Dubbelturbo
Subaru Legacy -92
Lenko Larven -82
Jens L

Inläggav Jens L » 16 mar 2008, 02:10

Inte för att någon läser detta, men jag uppdaterar väl lite ändå :)

Blir inte den här motorn, det blir en hederlig gammal rotax.

Fegt? -Japp!
Enklare? -Japp!
Evighetsprojekt? -Japp!

To be continued....

Jens Larsson
BMW M5 -01
BMW 750 V12 Dubbelturbo
Subaru Legacy -92
Lenko Larven -82
Jens L

Inläggav Backenligan » 27 apr 2008, 22:33

Ok..

Nu känner jag igen den röda motorn..
Kan den möjligen vara från en Skogis..
Har nämligen varit där på lite studiebesök.

Lycka till med både BMWn och Larven
Backenligan
Site Admin

Inläggav Jens L » 30 apr 2008, 18:02

Backenligan skrev:Ok..

Nu känner jag igen den röda motorn..
Kan den möjligen vara från en Skogis..
Har nämligen varit där på lite studiebesök.

Lycka till med både BMWn och Larven

Bra "gissat" :D Visst är det en Skogismotor, har ju lite kontakter där minst sagt. Det var farsan som drev Skogis tidigare, efter Lenko, Forrest Cat har tagit över det nu men farsan konsultar där en del fortfarande, han är ju Larvenåkare själv trots 68 års ålder :)

Vart lite väl mycket onödiga problem med den motorn, det hade ju varit fränt med en 700cc 4-takt, men viktbalansen hade nog inte blivit lika kul. Varvtalsregister hade blivit lite knepigt också, blir "enklare" med en gammal skotermotor. Men det här projektet är ju lite lågt prioriterat då jag har lite för mycket andra på gång...

Jens Larsson
BMW M5 -01
BMW 750 V12 Dubbelturbo
Subaru Legacy -92
Lenko Larven -82
Jens L

Inläggav Richard » 17 jan 2009, 20:19

Min far har en Larv. Sjukt rolig att köra. Men skulle vara roligare med en annan motor. En vanlig rotax 503 skulle funka. Ett tag.
Men jag hatar variator drift. Därför har jag funderat på att sätta dit en motorcross motor. En 250 eller 500 kubik. Trevlig tanke va? En lätt larv med minst 50 hk.

Hur göra: Det finns enkla sätt och svåra sätt. Det enkla sätet är att ersätta sekundär variatorn (den på larven) med ett drev. Kapa sönder crossramen. Så att man kan fästa motorn med avgsrörklamer mellan ramrören som går under crossmotorn och bandtunneln. Växlingarna sköts av ett handväxel handtag från en moped.

Det svåra sättet: Plocka bort sekundär variator, broms, axel och fästen för dessa.
Vänd på Crossmotorn. Så att man inte har avgassystemet i ryggen.
Montera/svetsa eller på annat lämpligt viss. Få till två små drev nere vid drivaxeln. För att kunna dra kedja "baklänges" över drivaxel drevet. Gör man inte det kan det bli jobbigt att köra i 130 km/h bakåt.
Nu när man redan håller på där nere kan man lika gärna sätta den hydrauliska bromsen från crossen på drivaxeln.

Det är synd att inte Larven tillverkas längre. Om man fantiserar lite. Om hur skulle en Larv för tvåtusen talet se ut.

Drivmattan skulle var en lång 151 tums matta med 60 mm paddlar. Stora drivhjul och vändhjul, minst 23 cm i diameter. Hydraulisk broms monterad i sliden. Motorn från en Suzuki Hayabusa gsxr 1300 med turbo från McXpress, ca 300 hk.
Chassiet uppbyggt av kolfiber eller fackverk av crommolly rör. Som är fram tagen i vidtunnel. Utan fjädring. Med utrymme på sidorna för att lägga upp fötterna med skidor. När det går fort och man bara styr med kroppsvikten. Xenon ljus.

En lagom maskin att förflyta sig med i 320 km/h mellan borr hålen på isen. Eller valla gen modifierade/dopade renar. Har man inga renar går det nog lika bra med fjortisar som har druckit lättöl.
Richard

Återgå till Mek-övrigt