startsnöre

Allt som handlar om larven, som inte passar in i övriga ämnen. Kom gärna med förslag på nya kategorier.

startsnöre

Inläggav eltempogigante » 04 feb 2011, 17:10

Hejsan någon som vet vilket sorts startsnören man ska köpa
dom snören jag har köpt går ju av jämt å ständigt men man blir en hejare
på att byta startsnören :D
eltempogigante

Re: startsnöre

Inläggav Backenligan » 04 feb 2011, 19:27

Vanliga skoterstartsnöre brukar fungera. Grönt och vitt typ....
Viktigt att kontrollera att utgången från startapparaten inte är vass och att dra rätt.
Dra försiktigt tills klackarna tar i och sedan Rakt upp men inte för långt!
Snöret går av för att man drar för hastigt och för långt samt om det är vasst...

Man kan även olja in snöret innan man monterar det och vissa kör med vajer men det sliter ner startapparathuset mycket så det rekomenderas ej.
Backenligan
Site Admin

Inläggav Svarte Petter » 05 feb 2011, 10:57

Som färsking på området har man väl licens på dumma frågor :D
På min maskin sitter det en dekompressionsventil. Med den intryckt går det superlätt att dra igång den och jag kan inte begripa hur man skulle kunna dra av snöret om man inte får riktigt elaka bakslag! Så fort den tänder släpper jag ventilen och brum brum... Jag vet inte hur det ska se ut original, men jag har gjort en liten enkel anordning med vajer o knapp som jag kommer åt genom kåpan där startsnöret sitter.
Visst ska den väl vara intryckt alltjämt när man startar?
Svarte Petter

Inläggav eltempogigante » 05 feb 2011, 11:22

tackar för bra svar problemet för mig är att jag håller på att göra i ordning min skoter så det blir många startförsök jag har inte fått den att gå riktigt än men nu har jag börjat med total genomgång byta allt i förgasare gått igenom motor tändsystem mm så när jag fått till det så ska den väl starta på första
eltempogigante

Inläggav Backenligan » 06 feb 2011, 12:16

Som Petter säger så kan man använda ventilen.
Orginal, på de lite senare Larven, fanns det en annordning som aktiverade ventilen när man drog i startsnöret men den gick oftast sönder och blev bortmonterat.
Jag har en liten vajer som sticker ut bredvid startsnöret som jag kan dra lite i samtidigt som jag "startar" för att aktivera ventilen. Funkar bra för mig.
Det funkar även att starta utan ventilen, man får starkare muskler då :P ...
Backenligan
Site Admin

Återgå till Allmänt